loading...
فناوری اطلاعات
saqar بازدید : 19 یکشنبه 10 اسفند 1399 نظرات (0)

در زیرساخت‌های مجازی سازی دسکتاپ یا همان VDI اصطلاح zero client زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌های سخت افزاری کوچک، مفید و بی سر و صدا در سازمان‌ها و شرکت‌هایی که قصد کنترل هزینه‌ها را دارند بسیار کاربردی است به طوری که برندهای مطرح دنیا اقدام به تولید و عرضه انواع آنها نموده‌اند. در این مقاله سعی داریم در مورد زیرو کلاینت‌ها و مزایا و معایب آنها مطالبی را ارائه دهیم.

 

زیرو کلاینت دستگاه سخت افزاری کوچکی است. استفاده برای مطالعه بیشتر در زمینه زیرو کلاینت چیست اینجا را کلیک کنید از Zero کلاینت‌ها سبب کاهش هزینه‌های جاری می‌شود، مصرف برق را کم میکند، فضای کمتری نسبت به یک کامپیوتر اشغال می‌کند، صدا و نویزی ندارد و امنیت بالایی را فراهم میکند. زیرو کلاینت‌ها سرعت بوت بسیار بالایی داشته و تیم IT جهت نگهداری و سرویس این دستگاه‌ها نیاز به صرف زمان زیادی ندارد.

 

Zero Client چیست؟

همان‌طور که اشاره شد Zero Client قطعه‌ای کوچک سخت افزاری است که پروسسوری ضعیف به همراه مموری با سایزی کوچک (RAM) اجزای آن را شامل می‌شوند. در داخل زیروکلاینت چیپی قرار گرفته که شامل Firmware یا فریموری سبک است. این چیپ ورودی‌های کیبورد و موس را دریافت کرده و برای سرور ارسال می‌کند. همچنین دیتاهای دریافت شده از سرور را نمایش می‌دهد. پردازش‌های زیرو کلاینت روی سرور انجام می‌گیرد.

 

سیستم عامل مورد استفاده کاربر به همراه برنامه‌های درنظر گرفته شده و تمام اطلاعات  مورد نیاز بر روی سرورهای مستقر در دیتاسنتر قرار دارد و کاربر از طریق زیرو کلاینت به دسکتاپ خود متصل می‌شود. با این سناریو کاربر به صورت واقعی در حال استفاده از سیستم عامل و برنامه‌ها است و هیچ تغییر ملموسی نسبت به یک PC را حس نخواهد کرد.

 

زیرو کلاینت ها فضای ذخیره‌سازی داخلی و قابلیت‌های پردازشی را ندارند. تمام کارها روی سرور ذخیره می‌شود  و مدیریت اصلی با متخصص‌های IT است. قابلیت‌های گرافیکی و پشتیبانی از پروتکل‌های ارتباطی در Zero Client ها بسیار مهم و حائز اهمیت است.

 

زیرو کلاینت ها از لحاظ اندازه زیر یک کیلوگرم وزن دارند و در حدود ۱۷ سانتی‌متر بلندی و کمتر از ۵ سانتی‌متر عرض دارند. پورت‌های DVI و Display و HDMI و USB و میکروفون، خروجی صدا و کارت شبکه برای زیرو کلاینت ها درنظر گرفته شده است.

 

زیرو کلاینت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

همچنین به صورت سفارشی شده می‌توان از کارت وایرلس روی این دستگاه‌ها استفاده کرد. بعضی از زیروکلاینت ها برای محیط‌های VMware، Citrix و RDP مایکروسافت طراحی می‌شوند. البته نباید فراموش کرد که امکان تغییر کاربری با بروزرسانی فریمور دستگاه وجود دارد.

 

کاربرد زیرو کلاینت

همان طور که گفته شد از کاربردهای Zero Client در زیرساخت‌های مجازی سازی دسکتاپ یا VDI است و در پیاده سازی و راه اندازی بستر VDI از آن استفاده می‌شود. دستگاه‌های متعددی برای اتصال و استفاده از دسکتاپ‌های مجازی و برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

در سازمان‌هایی که کنترل هزینه‌ها امری مهم محسوب می‌شود زیرو کلاینت ها به دلیل قیمت مقرون‌به‌صرفه و مصرف ناچیز برق که دارند، بسیار کاربردی خواهند بود. همچنین به دلیل داشتن امنیت بالا و اشغال فضای کم برای شرکت‌های کوچک بسیار کاربردی هستند. در بسترهایی که یکی از انواع روش‌های VDI راه‌اندازی شده است انتخاب زیرو کلاینت‌ها بسیار منطقی است.

 

پیشنهاد مطالعهدانلود کتاب مجازی سازی دسکتاپ با Horizon Veiw 7

امنیت در Zero Client

در Zero کلاینت ها سطح بالایی از امنیت برقرار شده است. زیرا تهدیدات بالقوه‌ای که در کامپیوترهای معمولی وجود دارد در این سخت افزارها دیده نمی‌شود. به دلیل عدم وجود فضای ذخیره‌سازی داخلی امکان دانلود و اجرای فایل‌های مخرب وجود ندارد، سیستم ویروسی نمی‌شود، دسترسی‌های غیرمجاز امکان پذیر نیست، هیچ برنامه‌ای به صورت مخفی اجرا نمی‌شود و با هر بار ریستارت زیروکلاینت همه چیز به حالت اول باز می‌گردد. در ضمن  زمان بوت یک زیرو کلاینت کمتر از ۲۰ ثانیه است.

 

اندازه زیرو کلاینت در مقایسه با کف دست

مزایای زیروکلاینت

در این قسمت، مزایای Zero Client ها را دسته‌بندی می‌کنیم:

 

هزینه‌های خرید و راه اندازی زیروکلاینت‌ از کامپیوتر شخصی، لپ تاپ و Thin کلاینت پایین‌تر است.

راه اندازی و مدیریت Zero Client ها بسیار ساده است.

سرعت بوت بالایی دارند.

اجزای جدا شدنی در این دستگاه وجود نداشته و تقریبا از یک سخت افزار الکترونیکی واحد تشکیل شده است.

مصرف برق بسیار پایینی دارند.

در زیروکلاینت‌ها اطلاعاتی نگهداری نمی‌شود.

نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم ندارند.

بدون صدا و ایجاد نویز کار می‌کنند.

خطر سرقت این قطعات سخت افزاری بسیار پایین است.

معایب زیروکلاینت

در این قسمت، معایب Zero Client ها را دسته‌بندی می‌کنیم:

در بسیاری از موارد، اتصال همزمان دو مانیتور به آنها سبب ایجاد خطا شده و کارکرد درستی ندارند.

کارایی و در دسترس پذیری زیروکلاینت‌ها وابسته به اتصالشان به شبکه است. در صورت قطعی شبکه امکان انجام هیچ کاری وجود ندارد.

راه اندازی و استفاده از برنامه‌های ارتباطی مثل اسکایپ در این سخت افزارها مشکل و پیچیده است.

نوع طراحی و ساخت Zero کلاینت ها طوری است که امکان تعمیرات در آنها وجود نداشته و یا صرفه اقتصادی ندارد.

ممکن است بعضی از پروتکل‌های ارتباطی را پشتیبانی نکنند.

مقایسه سیستم‌های دسکتاپی با Zero کلاینت ها

دو تفاوت مهم زیرو کلاینت ها با دیگر سخت افزارهای رایج عبارتند از:

 

سیستم عامل خاصی برای Zero Client ها در نظر گرفته نشده است.

زیرو کلاینت ها فاقد فضای ذخیره‌سازی داخلی هستند.

مقایسه سیستم‌های دسکتاپ قدیمی با Zero کلاینت ها کاملا اشتباه است زیرا از اصل و اساس تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. برای مثال PCها سیستم‌عاملی مخصوص به خود دارند که در زیرو کلاینت چنین چیزی را شاهد نخواهیم بود.

 

تجربه ثابت کرده است که Zero کلاینت‌ها جایگزین مناسبی برای لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و پی‌سی‌ها نیستند.

 

Zero Client اچ پی را در این تصویر می بینید.

پیشنهاد مطالعهتین کلاینت ها در مجازی سازی

مقایسه Thin Client و Zero client

در نظر داشته باشید که Thin کلاینت ها متفاوت از زیرو کلاینت ها بوده و در دسته بندی متفاوتی قرار می‌گیرند که در مقاله‌های آینده در مورد این سخت افزارها نیز صحبت خواهیم کرد فقط توجه داشته باشید که مهمترین فرق تین کلاینت و زیرو کلاینت این است که Thin کلاینت ها سیستم عامل مخصوص خود را دارند. در تین کلاینت برخلاف زیرو کلاینت، فضای ذخیره‌سازی داخلی برای آنها درنظر گرفته شده و نرم افزارهایی بر روی این دستگاه‌ها نصب می‌شود که بر اساس درخواست کاربر سفارشی‌سازی شده است. پردازنده به کار گرفته شده برای زیرو کلاینت‌ها طوری طراحی شده تا منحصرا پروتکل‌های ارتباطی مثل PCoIP و Blast Extreme و RDP و … را پردازش کند. درباره پروتکل های PCoIP و Blast Extreme و RDP می‌توانید در مقاله “پروتکل های ارتباطی در VDI و VMware Horizon View” بیشتر بخوانید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 328
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 57
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 114
  • بازدید ماه : 505
  • بازدید سال : 4,846
  • بازدید کلی : 17,092