loading...
فناوری اطلاعات
saqar بازدید : 29 دوشنبه 30 تیر 1399 نظرات (0)

برای یادگیری طراحی سایت چه چیزهایی بیچارگی است؟

سال‌ها تجربه آموزش برنامه نویسی در سون لرن مخصوصا برنامه نویسی وب، به ما دید مناسبی نسبت به مراحل یادگیری این رغبت داده است. ما به خوبی نیازهای افرادی که اخیرا وارد طراحی سایت می‌شوند را درک می‌کنیم. بسیاری از کسان نمی دانند که از کجا و به چه شکل باید آغاز به کار کنند و همش با سوالاتی زیادی در حال تقسیم و پنجه نرم کردن هستند. سوالاتی از قبیل یادگیری چه زبانی را باید آغاز کنند؟، از چه ابزاری‌های برای طراحی سایت باید استفاده کنند و چگونه می‌توانند به چهره حرفه ای به طراحی وب بپردازند؟ به همین خاطر در این مطلب هدف دارین به چهره مرحله به مرحله توضیح دهیم که چه مسیری را باید طی کنید تا به یک طراح سایت تبدیل شوید.

 

گام اول : یادگیری زبان HTML

 اگر به چند سنه قبل برگردیم و نگاهی به اولین سایت‌های منتشرشده در وب بیندازیم، می‌بینیم که صفحات آن‌ها تنها از چند المان ساده و ابتدایی برپایی شده‌اند. از ماضی لغایت امروز، تکنولوژی‌های مختلفی در جذاب کردن پروسه طراحی وب تاثیرگذار بوده‌اند، اما احتمالاً ندانید که تمام این تکنولوژی‌ها به زبان HTML خاتمه می‌شوند. زبان پرتو گذاری HTML اولین چیزی است که طراحان وب باید یاد بگیرند.

 

 چگونه یک سایت رایگان طراحی کنیم بزرگترین برنامه نویسان وب، یک روز پیشه خودشان را با HTML شروع کردند. HTML مخفف Hyper Text Markup Language است و در فارسی به آن زبان نشانه‌ گذاری ابرمتن می‌گویند. دقت کنید که HTML یک زبان برنامه نویسی نیست، بلکه یک زبان نشان‌گذاری یا Markup language به حساب می‌آید.

 

از زبان HTML برای ایجاد بدنه اصلی و ساختار کلی صفحات وب بهره‌گیری می‌شود. این زبان با تگ‌ها پیشه می‌کند و این تگ‌ها هستند که مشخص می‌کنند در صفحه وب از چه عناصری استفاده شده است. به راستی تگ‌ها عناصری هستند که وظایف گوناگونی دارند و با فراخوانی هر کدام کارشان آغاز شده و با بستن تگ کارشان تمام می‌شود. اگر قصد دارید براوو صورت کامل‌تر این زبان را بشناسید و نخستین قدم برای تبدیل شدن به یک طراح وب سایت را بردارید، مطالعه مطلب پایین را از دست ندهید.

 

 اغلب بدانید : HTML چیست؟ توضیح مفاهیم به اتفاق با مثال + فهرست تگ‌های HTML

گام دوم : یادگیری زبان CSS

با استفاده از زبان HTML شما فقط قادر به برپایی ساختار و چهارچوب کلی صفحه وب خواهید بود، ولی این بی گمان این صفحات ظاهر کاربر پسندی نخواهند داشت. زیرا زمانی که برای برپایی این صفحات وب تنها از زبان HTML استفاده می‌کنید، دسترسی شما به شمار محدودی از عناصر تعریف شده در زبان HTML اندک می‌شود. پس بیچارگی به افزار و یا به عبارت بهتر زبانی دیگری خواهید داشت تا ضعف‌های زبان HTML را پوشش دهد. زبانی که به هدف زیبا سازی و فرم دهی به صفحات وب استفاده می‌شود، CSS نام دارد.

 

دومین قدم برای کسی که قصد دارد به طراحی وب بپردازد، CSS است. CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheets و به معنی "برگه‌های آبشاری" است. این زبان مانند HTML یک زبان نشانه‌ گذاری است که فرمان می‌دهد ساختار صفحات وب را از چیدمان عناصر گرفته الی تغییر رنگ‌بندی و فونت‌ها شکل دهید. به کمک CSS می‌توانید خصوصیاتی مشابه رنگ‌ها، فونت‌ها، ابعاد، سایزها، شیوه چیدمان عناصر و غیره را در صفحات وب مشخص کنید. اگر می‌خواهید با این زبان کاربردی در دنیای وب اغلب آشنا شوید، به مطالعه مطلب ذیل بپردازید.

 

 اغلب بدانید : CSS چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

گام سوم : یادگیری زبان جاوا اسکریپت

زمانی که به زبان‌های HTML و CSS چیره شدید، می‌توانید صفحات وب ایستا (Static) را طراحی کنید. ولی امروزه کمتر سایتی را می‌توانید پیدا کنید که ایستا باشد. زیرا کاربران به دنبال سایت‌های تعاملی و داینامیک هستند و اخ دارند از امکانات مختلف آن‌ها استفاده کنند. فعال کردن سایت‌ها حس بهتری از تجربه کاربری را در بازدیدکنندگان و کاربران برپایی می‌کند.

 

یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی که برای فعال کردن سایت‌ها کاربرد می‌شود، جاوا اسکریپت است. جاوا اسکریپت زبانی سطح بالا، داینامیک، بر پایه شی و تفسیری است که از شیوه‌های گوناگون برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند.

 

سومین گام برای تبدیل شدن به یک طراح وب، یادگیری و چیرگی بر زبان جاوا اسکریپت است. این زبان از نظر محبوبیت و استعمال رشد بسیار بالایی دارد و از آن می‌توان برای برنامه نویسی سمت سرور (Server Side)، اپلیکیشن‌های موبایل، بازی و اپلیکیشن‌های دسکتاپ بهره‌گیری کرد. فلذا می‌توان اینگونه استحصال کرد که زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت ، یک زبان کل فن حریف است.

 

کار با جاوا اسکریپت بسیار شیرین است، ولی لذت شغل با آن را زمانی فهم می‌کنید که از Library‌های این زبان همانند Jquery یا React.js کاربرد کنید. شما می‌توانید در مطلب زیر اطلاعات اکثریت را در باره این زبان برنامه نویسی به دست آورید.

 

 بیشتر بدانید : JavaScript چیست؟ کل چیز در ارتباط با جاوااسکریپت و کاربردهای آن

 

گام چهارم : یادگیری یک زبان برنامه نویسی سمت سرور مانند PHP

 

 

زمانی که شما سه گام قبلی را طی کنید، به راحتی می‌توانید یک سایت را به صورت کامل طراحی کنید. ولی امروزه سایت‌ها علاوه بر ظاهر زیبا نیازمند منطق درست هم هستند، به همین انگیزه باید سایت هایی را بسازید که توانا باشند نیازهای کاربران به حقیقت اجرا و پردازش کنند. برنامه نویسان وب به دو تقسیم کلی تقسیم می‌شود.

 

گروه نخست وظیفه دارند به طراحی ظاهری سایت بپردازند که به آن‌ها برنامه نویس‌های سمت کاربر (Client-side) می‌گویند. گروه دوم افرادی هستند که کَرویز سایت‌ها را پیاده سازی می‌کنند و به عنوان برنامه نویسان سمت سرور (Server-side) شناخته می‌شوند. برخی از برنامه‌نویسان می‌توانند در هر دو پهنه شغل کنند که به آن‌ها برنامه نویسان Full Stack می‌گویند.

 

 بیشتر بدانید : برنامه نویسی فرانت اند چیست؟

فرض کنید به عنوان برنامه نویس سمت کاربر، مثلا یک صفحه تماس با ما را طراحی کرده‌اید، اگر دکمه ارسال فرم‌ها کار نکند نمی‌شود از فرم زیبایی که ساخته‌اید کاربرد کرد. همچنین اگر کاربران نتوانند در سایت شما ثبت نام کنند، مشکلاتی همانند استوار کردن هویت به هستی می‌آید. زمانی که می‌خواهیم میانی کاربر، پایگاه دیتا و سرور پیوستگی برقرار کنیم، اهمیت استفاده از یک زبان برنامه نویسی سمت سرور به نکوداشتن مشخص می‌شود.

 

با آموزش PHP می‌توانید اسکریپت‌هایی بنویسید که از کاربران خویش اطلاعات بگیرید و بعد از پردازش این اطلاعات، آن‌ها را به کاربر برگردانید. در پروژه‌های بزرگ تحت وب به کارگیری یک زبان سمت سرور بایسته است. به همین دلیل سایتهای مطرحی مانند فیس بوک، ویکی پدیا و غیره در بک اند خود، از PHP استفاده می‌کنند.

 

 اغلب بدانید : PHP چیست؟ آشنایی با تغییرات و کاربردهای زبان PHP

ابزارهای باره دربایستن برای یادگیری طراحی سایت

با توجه به سرعت تغییرات و ترقی تکنولوژی در دنیای امروز، بروز بودن برای برنامه نویس امری غیرقابل چشم پوشی است. پس برنامه نویسان باید به بروزترین و بهترین دست موزه برنامه نویسی مجهز شوند. محیط‌های توسعه برنامه نویسی و ویرایشگر‌های متن به عنوان ابزارهای اصلی برنامه نویس از این موضوع پیروی می‌کنند. اگر ابزارهای راستی انتخاب نماییم و به نکویی آن‌ها را به شغل بگیریم، گذرگاه طراحی سایت برای ما جذاب‌تر و آسان‌تر می‌شود.

 

در زمان انتخاب افزار توسعه برنامه نویسی شما دو گزینه برای برگزیدن خواهید داشت، IDE‌ها و Text Editor ها! بسیاری از برنامه نویسان تفاوت بین آن‌ها را نمی‌دانند. هر یک از این ادوات مزایا و معایبی دارند که باید با پروا به اهدافی که برنامه نویس دارد گرد از آن‌ها را برگزیدن کند. اگر می‌خواهید با تفاوت هر یک از این افزارها آشنا شوید و بتوانید بهترین افزار توسعه برنامه نویسی را گزینش کنید، مطلب پایین را مطالعه کنید.

 

 اغلب بدانید : بهترین IDE برای طراحی وب و برنامه نویسی

ویرایشگرهای کدنویسی برای یادگیری طراحی سایت

برای نوشتن کدها می‌توانید از ادیتورهای مترقی استفاده کنید. البته فراموش نکنید که حتی در نرم افزاری مثل Notepad می‌توان کدنویسی کرد، اما سایر خبری از قابلیت‌های جذاب همانند کامل کردن اتوماتیک کد، رنگ گذاری کلمات کلیدی، تشخیص خطاها، فرمت‌بندی کدها نیست. ویرایشگرهای کد با امکانات متنوعی که دارند، هم کدنویسی را لذتبخش کرده هم در وقت برنامه نویسان صرفه جویی می‌کنند. در پیوستگی برخی از معروف‌ترین Code Editor‌ها را معرفی کرده‌ایم:

 

PhpStorm

Microsoft Visual Studio

Microsoft Expression Web

Notepad++

Adobe Dreamweaver

Komodo Edit

NetBeans

نرم افزارهای گرافیکی

در مفاهیم فرانت اند، طراح رابط کاربری با برنامه نویسی رابط کاربری متفاوت است. زیرا برای طراحی این صفحات وب در واقعیت طراح رابط کاربری صفحات وب را طراحی می‌کند، اما وظیفه برنامه نویس سمت فرانت اند است که آن‌ها را به فرمت وب تبدیل کند. البته شما هم می‌توانید به کمک نرم افزارهای گرافیکی، یک مثال از ایده خود طراحی کنید. سپس این ایده طراحی شده را با زبان‌های سمت کاربر برنامه نویسی کنید.

 

مزیت دیگر استفاده از نرم افزارهای گرافیکی در طراحی سایت این است که شما یک به یک طرح کلی می‌رسید. دیگر نیاز نیست زمان کدنویسی همه چیز را نخست در ذهن خود بسازید و تنها باید فایل‌های طراحی شده را مرور کنید. یک از معروف‌ترین نرم افزارهای گرافیکی جهان Sketch است که برای طراحی رابط کاربری از آن کاربرد می‌شود.

 

جمع بندی

یادگیری طراحی سایت گذرگاه پرفراز و نشیبی دارد. اگر در این راه از قدم‌های بعدی خود آگاهی نداشته باشید، شغل کمی سخت می‌شود. به همین خاطر داشتن یک نقشه مسیر همانند نقشه گنج است که شما را الی رسیدن به هدفتان همراهی می‌کند. بعد بهتر است آغاز تصمیمتان را بگیرید و مسیر خود را مشخص کنید. اگر طراحی قالب را دوست دارید فرانت اند مناسب شما است و اگر همنشین دارید تعامل کاربر با سایت را شدنی کنید و به پیاده سازی منطق آن بپردازید، یادگیری برنامه نویسی بک اند، گزینه مناسبی است، البته همانطور که گفتیم برخی از برنامه نویسان در هر دو مقوله فعالیت می‌کنند. شما هم می‌توانید به هر دو تقسیم چیره شوید

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 328
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 40
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 97
  • بازدید ماه : 488
  • بازدید سال : 4,829
  • بازدید کلی : 17,075